Tekstgrootte
Als schoolmaatschappelijk werker is Margreet Ames verbonden aan basisschool De Blauwe Ster, zij stelt zich hier voor:
Mijn naam is Margreet Ames en ik ben de schoolmaatschapplijkwerker van De Blauwe Ster. Ik ben 56 en heb 34 jaar werkervaring in diverse functies binnen de jeugdhulpverlening. Ik kan gevraagd worden om mee te denken, wanneer leerkrachten en/of ouderszien dat een kind een extra stutje en steuntje nodig heeftop gebied van het gedrag of de emoties. Het is mijn missie om kinderen met hun ouders weer hun eigen kracht te laten voelen en stappen te zetten naar voren op weg van A naar B. Daarbij zijn kleine stappen absoluut ook belangrijke stappen.
Waarvoor? De leerkracht signaleert bijvoorbeeld opvallend gedrag en bespreekt dat met de ouders en de intern begeleider, wanneer zij merken dat het de ontwikkeling van het kind in de weg staat of zou kunnen gaan staan in de nabije toekomst. Er kan gebruik gemaakt worden van de ondersteuning van de schoolmaatschappelijkwerker, als er nog geen andere hulpverleners betrokken zijn, tenzij overeengekomen is met verschillende partijen om desondanks sociaal emotionele begeleiding in te zetten. Een schoolmaatschappelijkwerk traject kan worden ingezet bij een brede groep van ondersteuningsvragen. Te denken valt aan kinderen met ‘korte lontjes’, kinderen die snel verdrietig worden, regelmatig grote angst ervaren, moeilijk aansluiting kunnen vinden bij andere kinderen, opvallend stil en teruggetrokken zijn, gepest worden, zich gepest voelen, zelf pesten, graag andere kinderen aansturen of domineren op een manier die in de groep als onhandig wordt ervaren, kinderen die zich klem voelen zitten vanwege problemen in de thuis situatie.
Hoe? Over het algemeen werk ik in de driehoek met kind, ouders en school. Ik voer gesprekken bij voorkeur met de kinderen én hun ouders. De kans op vooruitgang in het leren over voelen, denken en doen, is groter, wanneer het kind ondersteund wordt door de meest belangrijke mensen in hun directe omgeving. De leerkrachten betrek ik bij dit leerproces, voor zover zij de ruimte hebben, naast hun primaire werkzaamheden. We vinden vrijwel altijd met elkaar een vorm die het best bij de situatie en de personen past. We starten met een gesprek met ouders, leerkracht en intern begeleider, waarin we vragen bespreken als: wat is lastig, wat gaat goed, wat is tot nu toe gedaan, wat heeft wel gewerkt, wat niet, wat willen we bereiken en hoe gaan we met elkaar aan de slag? We maken maximaal 5 afspraken, met tussenliggende tijd, zodat iedereen de kans krijgt om te oefenenen de info te verwerken. Drie maanden later komen we opnieuw samen om te evalueren wat we met elkaar hebben bereikt. We hebben dan met elkaar meer zicht gekregen op de achterliggende redenen van het gedrag en alles wat van invloed zou kunnen zijn. Meestal kunnen kinderen, ouders en leerkrachten zonder de extra ondersteuning verder. Wanneer er dan toch nog ondersteuning nodig is, hebben we een duidelijker beeld van het geheel en kunnen we met elkaar een eventuele vervolg stap bespreken.Ik werk met verschillende methodieken, pictogrammen en andere middelen om het gesprek over voelen en denken en doen te ondersteunen en plezierig te maken.
Info en contact gegevens:
Margreet Ames - schoolmaatschappelijkwerk
m.ames@desmd.nl
M 06 53683279