Waar staan wij voor?
De Blauwe Ster staat voor Onderwijs waarbij ruimte is voor ontwikkeling. De ontwikkelingsbehoefte van de kinderen is het uitgangspunt om het onderwijs vorm te geven. Er wordt gewerkt vanuit duidelijke kaders, waarbinnen ruimte is voor autonomie van de leerling.
Leerlingen werken op eigen wijze en in eigen tempo aan de basisvakken. Hiermee zorgen wij voor een passend onderwijsaanbod.
Verder bereidt ons onderwijs de kinderen voor op de vaardigheden die nodig zijn voor het werken, leren en leven in de toekomst. Dit wordt onder andere gedaan door onderzoekend leren binnen het thematisch werken, het werken met digitale middelen en door veel ruimte te geven om te kunnen samenwerken.
De Blauwe Ster is een oecumenische school. Onze oecumenische identiteit is zichtbaar in onze aanpak: we willen onze leerlingen meer dan alleen een opleiding geven of een vak leren. Je eigen identiteit ontwikkelen, je plek in de samenleving vinden, respect hebben voor elkaar, maatschappelijke betrokkenheid tonen, feedback geven en krijgen, is minstens zo belangrijk. We zien het als onze taak jonge mensen op te leiden en te begeleiden naar volwassenheid. De kinderen zelfbewust te maken. De persoonlijke beleving van het kind staat daarbij centraal.
Waarom kiezen ouders/verzorgers voor De Blauwe Ster?
- kinderen doen ertoe, samen met de leerkracht zijn ze er verantwoordelijk voor dat iedereen het goed heeft in de klas en op school
- er wordt gewerkt met speel-/leerpleinen voor alle groepen, waarbij kinderen de ruimte hebben om bewegend te leren, groepsdoorbroken te spelen en te werken
- we werken met basisgroepen en instructiegroepen, kinderen zitten in een bepaalde basisgroep, daarnaast werken we met verschillende instructiegroepen
- het hele team werkt bewust vanuit een gedeelde visie, waarbij verantwoordelijkheid, samenwerken, zelfstandigheid en reflectie van groot belang zijn voor de kinderen
- leerkrachten maken tijd vrij om kindgesprekken te voeren, waarbij kinderen aangeven wat goed gaat, wat zij nog lastig vinden, wat zij daarvoor nodig hebben en wat de leerkracht daarin kan betekenen
- de gesprekken met ouders/verzorgers gaan niet over het kind, maar worden samen met het kind gevoerd
- er wordt naast de basisvakken zoals rekenen en taal veel aandacht besteed aan ontwikkeling op het gebied van plannen, reflecteren, samenwerken, organiseren en doelgericht werken
- ouders/verzorgers denken actief mee over de ontwikkelingen op de school
- in alle groepen zijn de methodes modern en worden ze digitaal ondersteund, met Ipads voor de onderbouw en Chromebooks voor de midden- en bovenbouw, maar wel als middel, naast het werken in het schrift
- er is oog voor de verschillen tussen de leerlingen, het is onze taak de aanpak af te stemmen op de behoefte van de leerling
De ouders/verzorgers, de leerlingen en het team zijn trots op onze school!